Abstract
The main purpose of this article is thinking about adaptation as a key concept along national and international Capoeira´s history. So, that idea allow to understand how the adaptation philosophy of Capoeira could be a key condition to adapt this martial art to pandemic situation by COVID-19. In relation with that idea, a second objec-tive is to introduce all the articles of this Dosssier: Iê! A volta ao mundo, Camará!
References
Assunção, M. (2005). Capoeira: The History of an Afro-Brazilian Martial Art. Routledge.
Badilla, A. H (1999). Para comprender el concepto de Resilencia. Revista costarricense de trabajo social, (9), 22-29. https://revista.trabajosocial.or.cr/index.php/revista/article/view/229
Berger, P. L. y Luckmann, T. (1986). La construcción social de la realidad. Amorrortu.
Brito, C. (2017). A Roda do Mundo: A CapoeiraAngola em Tempos de Globalização. Appris Editora.
Caponi, G. (2014). Herbert Spencer: entre Darwin y Cuvier. Scientiæ zudia, 12(1), 45-71. https://doi.org/10.1590/S1678-31662014000100003
Catunda, E. (2003). Capoeira no Terreiro do Mestre Waldemar. En: Frede Abreu. O Barracão do mestre Waldemar. (62-66). Zarabantan.
Costa. N. L. (2010). De ato marginal a Patrimonio Imaterial: analise das políticas culturais para a capoeira. En A. A. Canelas Rubim (org) Políticas culturais no governo Lula. Univerdade Federal da Bahia.
García, R. S. Spencer, D. C. (2013). Fighting Scholars Habitus and Ethnographies of Martial Arts and Combat Sports. Anathem Press. https://doi.org/10.2307/j.ctt1gxpddq
González Varela, S. (2017). Power in practice. The pragmatic anthropology of Afro-Brazilian Capoeira. Berghahn Books.
González Varela, S. (2019). Capoeira, Mobility, and Tourism. Preserving an Afro-Brazilian Tradition in a Globalized World. Lexington Books.
Guizardi, M. L. (2011). “Genuinamente brasileña”. La nacionalización y expansión de la capoeira como práctica social en Brasil. Araucaria. Revista Iberoamericana de Filosofía, Política y Humanidades, 13(26), 72-100. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3764216
Howes, D. (2014). El creciente campo de los Estudios Sensoriales. Revista Latinoamericana de Estudios sobre Cuerpos, Emociones y Sociedad, 6(15), 10-26. https://www.redalyc.org/pdf/2732/273231878002.pdf
Jackson, M. (1989) Paths toward a clearing. Radical empiricism and ethnographic inquiry. Indiana Press.
Klein, S. H. y Vinson III, B. (2013) Historia mínima de la esclavitud en América Latina y en el Caribe. El Colegio de México.
Luna-Nemecio, J. M. (2020). Ciencias sociales y COVID-19: retos, vicisitudes y oportunidades para la investigación. FORHUM: International Journal of Social Sciences and Humanities, 2 (3), 6-12. https://doi.org/10.35766/jf20231
Pinho, C. M. (2011) Fronteras de esclavización. Esclavitud, comercio e identidad en Benguela, 1780-1850. El Colegio de México.
Rector, M. (2008). Capoeira: el silencioso lenguaje de los gestos. Signo y Pensamiento, 27(52), 184-194. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=86005214
Rego, W. (1968) Ensaio sócio-etnográfico. Editora Itapoan.
Rufino, L. Peçanha, C. F. & Oliveira, E. (2018). Pensamento diaspórico e o “ser” em ginga: deslocamentos para uma filosofia da capoeira. Capoeira – Revista de Humanidades e Letras. 4(2), 74-84. http://www.capoeirahumanidadeseletras.com.br/ojs-2.4.5/index.php/capoeira/article/view/124
Talmon-Chvaicer, M. (2008). The Hidden history of Capoeira: A collison of culture in the Brazilian battle dance. University of Texas Press.
Vieira, L. R. (2012) Legitimacao e reconhecimiento de uma manifestacao cultural de origem popular. En Alanson M. T. Gonçalves, Capoeira em perspectivas. (133-155).Tradição Planalto Editora.
Wacquant, L. (2006). Entre las cuerdas. Cuadernos de un aprendiz de boxeador. Siglo XXI.