Socioformative Taxonomy: A referent for Didactics and Evaluation. [Taxonomía Socioformativa: Un Referente para la Didáctica y la Evaluación]
PDF (Español (España))

Keywords

teachers
socioformation
taxonomy
verbs

How to Cite

Sánchez Contreras , M. L. (2019). Socioformative Taxonomy: A referent for Didactics and Evaluation. [Taxonomía Socioformativa: Un Referente para la Didáctica y la Evaluación]. Forhum Revista Internacional De Ciencias Sociales Y Humanidades, 1(1), 100–115. https://doi.org/10.35766/jf19119

Abstract

The issue of taxonomies in education has been poorly addressed, not all teachers know about them, not all of them understand them, only some teachers apply them and for almost all teachers they are difficult to be appropriated. The purpose of this article is to show the origin of several taxonomies to improve their learning and their application, their designs and levels of mastery, as well as their usefulness and didactic purpose. Their postulated verbs are analyzed, in contrast to the taxonomy of socioformation to determine their contributions to the educational and social field. The main conclusion is that the Socioformative taxonomy is more relevant than the other taxonomies to guide the training processes, since it focuses on the challenges of development for Latin America, it is simple, flexible and can be applied to both people and teams, organizations and programs. The other taxonomies, on the other hand, only focus on one individual and are not contextualized in Latin America.

 

https://doi.org/10.35766/jf19119
PDF (Español (España))

References

Anderson, W. L. & Krathwohl, D. R., et al (Eds.). (2001) Una taxonomía para el aprendizaje, enseñanza y evaluación: una revisión de la taxonomía de Bloom de objetivos educativos. Boston: Allyn & Bacon.

Biggs, J. B, & Collins, K. F. (2014). Evaluating the quality of learning: the SOLO taxonomy (Structure of Learning Outcome). Academic Press.

Bloom, B.S., Engelhart, M.D., Furst, E.J., Hill, W.H. & Krathwohl, D.R. (1956). Taxonomy of educational objectives. The classification of the educational goals.

Handbook I: Cognitive domain. New York, EE.UU.: David McKay.

Gagné, R., (1976) La planificación de la enseñanza. Sus principios. México: Trillas.

Gallardo, K. E., Gil, M. E., Contreras, B., García, E., Lázaro, R. A., Ocaña, L. (2012). Toma de decisiones para la evaluación formativa: el proceso de planeación y determinación de sus mecanismos. Sinéctica, 39.http://www.sinectica.iteso.mx/index.php?cur=39&art=39_08

Hernández, J. S., Tobón, S., González, L., & Guzmán, C. (2015). Evaluación socioformativa y rendimiento académico en un programa de posgrado en línea. Paradigma 36(1), 30-41. http://revistas.upel.edu.ve/index.php/paradigma/article/view/2652

Hernández, J. S., Tobón, S. & Vázquez, J. M. (2014). Estudio conceptual de la docencia socioformativa. Ra Ximhai, 10(5), 89-101. https://goo.gl/kb9B5j

Marzano, R.J. (2001) Designing a new taxonomy of educational objectives. Experts in Assessment Series, Guskey, T.R, & Marzano, R.J. (Eds.). Thousand Oaks, CA, Corwin

Marzano, R. J. & Kendall, J.S. (2007). The new taxonomy of educational objectives. California (EE. UU.): Corwnin Press.

Núñez, C., Gaviria, J. M., Tobón, S. Dino-Morales, L. I., Guzmán, C., Hernández, J. S. (2018). La práctica docente mediada por las TIC: una construcción de significados. Espacios, 39 (45), 26. https://revistaespacios.com/a19v40n05/a19v40n05p04.pdf

Parra-Acosta, Tobón, S., & López-Loya, J. (2015). Docencia socioformativa y desempeño académico en la educación superior. Paradigma, 36(1), 42-55. http://revistas.upel.edu.ve/index.php/paradigma/article/view/2653

Salazar-Gómez, E., Tobon, S. & Juarez-Hernandez, L. (2018). Design and validation of a rubric for the evaluation of digital competencies based on socioformation. Apuntes Universitarios, 8(3), 24-41. https://cutt.ly/Au3EgC

Salazar-Gómez, E. & Tobón, S. (2018). Análisis documental del proceso de formación docente acorde con la sociedad del conocimiento. Espacios, 39 (45), 17. https://cutt.ly/Hu3Rpp

Real Academia Española (2001). Diccionario de la lengua española (22 edición). Madrid España.

Tobón, S. (2015). Cartografía conceptual: estrategia para la formación y evaluación de conceptos y teorías. Ciudad de México: CIFE.

Tobón, S. (2017a). Essential axes of knowledge society and socioformation. Mount Dora: Kresearch. doi: dx.doi.org/10.24944/isbn.

Tobón, S. (2017b). Evaluación socioformativa. Estrategias e instrumentos. Mount Dora (USA): Kresearch. ISBN 978-1-945721-26 -7. https://cutt.ly/vu3RP8

Tobón, S., Martinez, J. E., Valdez, E., & Quiriz, T. (2018). Prácticas pedagógicas: Análisis mediante la cartografía conceptual. Espacios, 39 (45), 26. https://cutt.ly/8u3R0t

Downloads

Download data is not yet available.