The The Displacement Phenomenon Evaluated since the Socioformation in three Communities of the Department of Caldas, Colombia. [El Fenómeno del Desplazamiento Evaluado Desde la Socioformación en Tres Comunidades del Departamento de Caldas-Colombia]
PDF (Español (España))

Keywords

competencies
displacement
resilience
risk
socioformation
territoriality
violence
vulnerability

How to Cite

Marín Olaya, M. N., & Cardona Parra, P. (2019). The The Displacement Phenomenon Evaluated since the Socioformation in three Communities of the Department of Caldas, Colombia. [El Fenómeno del Desplazamiento Evaluado Desde la Socioformación en Tres Comunidades del Departamento de Caldas-Colombia]. Forhum Revista Internacional De Ciencias Sociales Y Humanidades, 1(1), 64–77. https://doi.org/10.35766/jf19116

Abstract

This article arises from an investigation carried out in 2016 with the survivors of natural and socionatural phenomena, relocated in the municipalities of La Dorada, Salamina and Villamaría, department of Caldas (Colombia), from the recognition of territoriality and interpretation of uprooting in a drama of life of the communities affected by the two types of phenomena. It is a qualitative study, narrative hermeneutic, developed from the construction of meaning with a biographical approach, deepening social realities with deductive approach, analyzing emerging categories with testimonial interaction, theoretical referents and the theoretical position of the researchers. The life stories allowed us to characterize the effects of the displacement caused by natural and socionatural phenomena, to resignify socio-formative competences in a construction of resilience and adaptation in the face of adversity. The recognition of competences from the socioformación emerges within the process of resettlement made by families evicted by these phenomena, exposing themselves to new forms of vulnerability that are linked to unexplored territories, opening the reflection of criteria of self-care, protection, restoration of rights and territorial adaptation, showing intricate webs in the construction of a new social fabric.

 

https://doi.org/10.35766/jf19116
PDF (Español (España))

References

Ambrosio, R., & Hernández Mosqueda, J. S. (2018). Aprendizaje por proyectos, una experiencia socioformativa. Voces de la Educación, 3(5), 3-19. https://cutt.ly/duVaGH

Cornejo, M.; Mendoza, F; & Rojas, R. (2008). La investigación con relatos de vida: pistas y opciones del diseño metodológico. Revista PSYKHE, 17, (1), 29-39. https://cutt.ly/juVfbV

Fouce, J. M. (2015). Epifenómeno - Glosario de filosofía. La Filosofía en webdianoia. https:// cutt.ly/4uVfFf

González, G. (2017). Las competencias y el enfoque socioformativo: Una propuesta para transformar la educación. En S. Tobón (Coordinador), Foro de Evaluación Socioformativa. México: Centro Universitario Mar de Cortés.

Hernández, J. S., Tobón, S. & Vázquez, J. M. (2014). Estudio conceptual de la docencia socioformativa. Ra Ximhai, 10(5), 89-101. https://goo.gl/kb9B5j

Hernández, J. S., Tobón, S. & Vázquez, J. M. (2015). Estudio del liderazgo socioformativo mediante la cartografía conceptual. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 8(2), 105-128. https://goo.gl/X5kok3

Hincapié, S., & López Pacheco, A. (2012). Anuari del Conflicte Social. Revistes Calalanes amb Accés Obert (RACO). https://cutt.ly/3uVf6t

Incháustegui, T., & Ugalde, Y. (2004). Materiales y herramientas conceptuales para la transversalidad de género. Observatorio Ciudadano de Políticas de Niñez, Adolescencia y Familias, AC Programa de Co-inversión del Instituto de las Mujeres. México: Gobierno del Distrito Federal.

Incháustegui, T. (2012). Diplomado Básico En Políticas Públicas y Género. Programa Integral de Posgrados en Política Públicas y Género. México: Flacso. https://cutt.ly/TuVgvq

Ley 1581. (2012). Protección de datos personales. Congreso de la República de Colombia: Bogotá. https://cutt.ly/BuVsJS

Marín, L. C. (2010). Gestión del conocimiento y cultura investigativa. Una aproximación teórica-crítica. Praxis, 6(1), 53-73. https://cutt.ly/wuVs6W

Morín, E. (2002a). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. Buenos Aires: Nueva Visión.

Morín, E. (2002b). Ética y globalización. En Los Desafíos Éticos del Desarrollo. Buenos Aires: 5 y 6 de septiembre.

Nuñez, C., Gaviria, J. M., Tobón, S. Dino-Morales, L. I., Guzmán, C., Hernández, J. S. (2018). La práctica docente mediada por las TIC: una construcción de significados. Espacios, 39 (45), 26. https://cutt.ly/FuVdtk

Ocampo Prado, M. (2014). Desplazamiento forzado y territorio, reflexiones en torno a la construcción de nuevas territorialidades. Bogotá: Universidad Externado de Colombia.

Ortíz, F. (1978). Contrapunteo cubano del tabaco y el azúcar, (42). Fundación Biblioteca Ayacuch.

Sambarino, M. (1980). Identidad, tradición, autenticidad. Tres Problemas de América Latina. Caracas-Venezuela: Italgráfrica S.R.L.

Sobrevilla, D. (2001). Transculturación y heterogeneidad: avatares de dos categorías literarias en América Latina. Revista de Crítica Literaria latinoamericana. Perú: Universidad de Lima. https://cutt.ly/duVdyz

Soriano Pérez, J. (2015). Entre la huida y la resistencia. Una taxonomía de mujeres rurales. Revista Cronos, 14, (2), 74-92. https://cutt.ly/JuVdJF

Tobón, S. (2017b). Evaluación socioformativa. Estrategias e instrumentos. Mount Dora (USA): Kresearch. ISBN 978-1-945721-26 -7. https://cutt.ly/SuVgJS

Tobón, S. (2018). Conceptual analysis of the socioformation according to the knowledge society. Knowledge Society and Quality of Life (KSQL), 1, 9-35. http://fisod.org/ksql/index.php/ ksql

Tobón, S., Martinez, J. E., Valdez, E., & Quiriz, T. (2018). Prácticas pedagógicas: Análisis mediante la cartografía conceptual. Espacios, 39 (45), 26. https://cutt.ly/PuVgNI

Tobón, S., Pimienta-Prieto, J. H., & García-Fraile, J. A. (2016). Secuencias didácticas y socioformación. Ciudad de México: Pearson.

Vargas Ulate, G. (2012). Espacio y territorio en el análisis geográfico. Reflexiones, 91(1), https://cutt.ly/MuVhq6.

Vazquez-Antonio, J. M., Hernández, J. S., Juarez-Hernandez, L. G., & Guzmán, C. E. (2017). El trabajo colaborativo y la socioformación: un camino hacia el conocimiento complejo. Educación y Humanismo, 19(33), 334-356. https://cutt.ly/XuVhmx

Downloads

Download data is not yet available.