Marx and Freire. Critical and Sustainable Education. [Marx y Freire. Educación Crítica y Sustentable]
PDF (Español (España))

Keywords

Marx
Engels
Freire
education
critical
sustainable

How to Cite

Flores Mondragón, G. J. (2019). Marx and Freire. Critical and Sustainable Education. [Marx y Freire. Educación Crítica y Sustentable]. Ecocience International Journal, 1(1), 12–23. https://doi.org/10.35766/je19112

Abstract

The present work seeks to comment, in the first place, what is the conception of Marx and Engels on education, contained in all his work and that appears summarized in Capital. For this, we make a conceptual theoretical analysis to see how they are maturing and developing their conception through several of their previous works. In the second place, a commentary is made on Freire’s work, showing the elements that he recovers from the thought of Marx and Engels and that are vertebral aspects of the Brazilian pedagogue’s method. from which you can build a sustainable education for the 21st Century.

https://doi.org/10.35766/je19112
PDF (Español (España))

References

De Oliveira R.D. y Dominice P. (2016), “Illich y Freire. La opresión de la pedagogía y la pedagogía de los oprimidos”, en Gadotti M. y Torres C. A., Paulo Freire. Una biobibliografía, México, Siglo XXI Editores

Engels, F. (1976), “Principios del Comunismo”, en Marx-Engels. Obras Escogidas. Tres tomos, tomo I, Moscú, Ed. Progreso

Engels, F. (1976b), “Introducción a la edición de 1891” en Marx, K. “Trabajo Asalariado y Capital”, en Marx-Engels. Obras Escogidas. Tres tomos, tomo I, Moscú, Ed. Progreso

Engels, F. (1989), “Cartas a Wupertal” en Marx K. y Engels F. Obras Fundamentales, tomo 2, “Engels. Escritos de juventud”, México, Ed. FCE

Engels, F. (1995), Educación y Política, México, S. XXI, Editores.

Engels, F. (2001), Pedagogía de la indignación, Madrid, Ed. Morata

Engels, F. (2002) Educación y Cambio, Buenos Aires, Ed. Galerna

García, G. J. (1971), La concepción de Marx sobre la escuela y la educación, México, Ed. Grijalbo

Hawan Lee K. (2016), Paulo Freire y la pedagogía crítica”, en Gadotti M. y Torres C. A., Paulo Freire. Una biobibliografía, México, Siglo XXI Editores

Matías Fleuri R. (2016), “Diálogo y praxis”, en Gadotti M. y Torres C. A., Paulo Freire. Una biobibliografía, México, Siglo XXI Editores

Manacorda M. (s/f), Marx y la pedagogía de nuestro tiempo, México, Ed. USPUAG

Marx, K. (1976), “Prólogo a la Contribución a la Crítica de la Economía Política”, en Marx-Engels. Obras Escogidas. Tres tomos, tomo I, Moscú, Ed. Progreso

Marx, K. (1987), Miseria de la filosofía. Respuesta a la filosofía de la miseria de P. J. Proudhon, Siglo XXI, México.

Marx, K. (1987b), Elementos fundamentales para la crítica de la economía política (Grundrisse), México, Siglo XXI Editores.

Marx, K. (1987c) El Capital. Crítica de la Economía Política, México, Siglo XXI Editores, tomo I.

Marx, K. (1989), “Reflexiones de un joven al elegir profesión” en Marx K. y Engels F. Obras Fundamentales, tomo 1, “Marx. Escritos de juventud”, México, Ed. FCE

Marx, K. (1989b), “Manuscritos económico-filosóficos de 1844” en Marx K. y Engels F. Obras Fundamentales, tomo 1, “Marx. Escritos de juventud”, México, Ed. FCE

Marx, K. (2014), Introducción a la Crítica a la Filosofía del Derecho de Hegel, México, Ed.PreTextos

Marx K. & Engels F. (1967), La Sagrada Familia, México, Ed. Grijalbo

Moacir Gadotti (2003), “Paulo Freire: de la pedagogía del oprimido a la ecopedagogía”, en Perspectivas actuales de la educación, México, S. XXI Editores

Morales Leite L. Ch. (1979), “Paulo Freire ¿marxista?”, en Revista Educação & Sociedade, No. 3, mayo, São Paulo, pp. 73-75, tomado de Gadotti M. y Torres C. A., Paulo Freire. Una biobibliografía, México, Siglo XXI Editores, p. 613

Ordóñez Peñalonzo J. (2001), “El corte epistemológico de Paulo Freire” en Gadotti M. y Torres C. A., Paulo Freire. Una biobibliografía, México, Siglo XXI Editores

Downloads

Download data is not yet available.