Abstract
The present work seeks to comment, in the first place, what is the conception of Marx and Engels on education, contained in all his work and that appears summarized in Capital. For this, we make a conceptual theoretical analysis to see how they are maturing and developing their conception through several of their previous works. In the second place, a commentary is made on Freire’s work, showing the elements that he recovers from the thought of Marx and Engels and that are vertebral aspects of the Brazilian pedagogue’s method. from which you can build a sustainable education for the 21st Century.
References
De Oliveira R.D. y Dominice P. (2016), “Illich y Freire. La opresión de la pedagogía y la pedagogía de los oprimidos”, en Gadotti M. y Torres C. A., Paulo Freire. Una biobibliografía, México, Siglo XXI Editores
Engels, F. (1976), “Principios del Comunismo”, en Marx-Engels. Obras Escogidas. Tres tomos, tomo I, Moscú, Ed. Progreso
Engels, F. (1976b), “Introducción a la edición de 1891” en Marx, K. “Trabajo Asalariado y Capital”, en Marx-Engels. Obras Escogidas. Tres tomos, tomo I, Moscú, Ed. Progreso
Engels, F. (1989), “Cartas a Wupertal” en Marx K. y Engels F. Obras Fundamentales, tomo 2, “Engels. Escritos de juventud”, México, Ed. FCE
Engels, F. (1995), Educación y Política, México, S. XXI, Editores.
Engels, F. (2001), Pedagogía de la indignación, Madrid, Ed. Morata
Engels, F. (2002) Educación y Cambio, Buenos Aires, Ed. Galerna
García, G. J. (1971), La concepción de Marx sobre la escuela y la educación, México, Ed. Grijalbo
Hawan Lee K. (2016), Paulo Freire y la pedagogía crítica”, en Gadotti M. y Torres C. A., Paulo Freire. Una biobibliografía, México, Siglo XXI Editores
Matías Fleuri R. (2016), “Diálogo y praxis”, en Gadotti M. y Torres C. A., Paulo Freire. Una biobibliografía, México, Siglo XXI Editores
Manacorda M. (s/f), Marx y la pedagogía de nuestro tiempo, México, Ed. USPUAG
Marx, K. (1976), “Prólogo a la Contribución a la Crítica de la Economía Política”, en Marx-Engels. Obras Escogidas. Tres tomos, tomo I, Moscú, Ed. Progreso
Marx, K. (1987), Miseria de la filosofía. Respuesta a la filosofía de la miseria de P. J. Proudhon, Siglo XXI, México.
Marx, K. (1987b), Elementos fundamentales para la crítica de la economía política (Grundrisse), México, Siglo XXI Editores.
Marx, K. (1987c) El Capital. Crítica de la Economía Política, México, Siglo XXI Editores, tomo I.
Marx, K. (1989), “Reflexiones de un joven al elegir profesión” en Marx K. y Engels F. Obras Fundamentales, tomo 1, “Marx. Escritos de juventud”, México, Ed. FCE
Marx, K. (1989b), “Manuscritos económico-filosóficos de 1844” en Marx K. y Engels F. Obras Fundamentales, tomo 1, “Marx. Escritos de juventud”, México, Ed. FCE
Marx, K. (2014), Introducción a la Crítica a la Filosofía del Derecho de Hegel, México, Ed.PreTextos
Marx K. & Engels F. (1967), La Sagrada Familia, México, Ed. Grijalbo
Moacir Gadotti (2003), “Paulo Freire: de la pedagogía del oprimido a la ecopedagogía”, en Perspectivas actuales de la educación, México, S. XXI Editores
Morales Leite L. Ch. (1979), “Paulo Freire ¿marxista?”, en Revista Educação & Sociedade, No. 3, mayo, São Paulo, pp. 73-75, tomado de Gadotti M. y Torres C. A., Paulo Freire. Una biobibliografía, México, Siglo XXI Editores, p. 613
Ordóñez Peñalonzo J. (2001), “El corte epistemológico de Paulo Freire” en Gadotti M. y Torres C. A., Paulo Freire. Una biobibliografía, México, Siglo XXI Editores