Why Educating for the Knowledge Society. [Por qué Educar para la Sociedad del Conocimiento]
PDF (Español (España))

Keywords

education
knowledge society
socioformation

How to Cite

Herrera Meza, S. R. (2019). Why Educating for the Knowledge Society. [Por qué Educar para la Sociedad del Conocimiento]. Ecocience International Journal, 1(1), 46–49. https://doi.org/10.35766/je19117

Abstract

Crime, corruption, social polarization and other problems, show that things are going wrong in our society. The origin of this decomposition can be found in the way inhabitants of the planet have educated ourselves. A profound change in the way of understanding education is needed. Socioformation offers some lines of reflection that can contribute to an educational transformation that might have a significant effect on the improvement of the living conditions of society, which is the fundamental purpose of the efforts to build the knowledge society. This article presents some ideas about the key axes of the transformation educational instances might operate as a result of a reflection from a socioformative perspective. The different instances of the society should converge to achieve the transformations that are needed to improve the people’s quality of life.

https://doi.org/10.35766/je19117
PDF (Español (España))

References

Hernández, J.S., Guerrero, G., & Tobón, S. (2015). Los problemas del contexto: base filosófica y pedagógica de la socioformación. Ra Ximah, (11)4, 125-140. https://goo.gl/KJ1SsD.

Herrera, S.R., & Tobón, S. (2017). El director escolar desde el enfoque socioformativo. Estudio documental mediante la cartografía conceptual. Revista de Pedagogía, 38(102), 164-194. https://goo.gl/q8KUrR.

Morin, E. (1999). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. Paris: UNESCO.

Obando, A. (2018). Educación y desarrollo humano. Escribir la lectura. Revista Fedumar Pedagogía y Educación, 5(1), 33-39. DOI: 10.31948/fedumar.5-1.1.art4

Saucedo, H. (2016). Ética y responsabilidad social en la Educación Media Superior en México. Revista iberoamericana de producción académica y gestión educativa, 3(6); https://bit. ly/2Ir1m4y

Tobón, S. (2013). Formación integral y competencias: pensamiento complejo, currículo, didáctica y evaluación. Bogotá: Ecoe Ediciones.

Tobón, S. (2014). Proyectos Formativos. Teoría y metodología. México: Pearson

Tobón, S., González, L., Nambo, J. S., & Vázquez, J. M. (2015a). La socioformación: un estudio conceptual. Paradigma, 36(1), 7-29. Recuperado de: https://goo.gl/GzCayi

Tobón, S., Guzmán, C.E., Hernández, J.S., & Cardona, S. (2015b). Sociedad del conocimiento: Estudio documental desde una perspectiva humanista ya compleja. Paradigma, 36(2), 7-36. https://goo.gl/hHOqLl

Downloads

Download data is not yet available.