Approach to Sustainable Social Development and Human Talent Management in the Context of Socioformation.[Enfoque del Desarrollo Social Sostenible y la Gestión del Talento Humano en el contexto de la Socioformación]
PDF (Español (España))

Keywords

sustainable social development
institutions
socioformation
human talent

How to Cite

Santoyo Ledesma, D. S. (2019). Approach to Sustainable Social Development and Human Talent Management in the Context of Socioformation.[Enfoque del Desarrollo Social Sostenible y la Gestión del Talento Humano en el contexto de la Socioformación]. Ecocience International Journal, 1(1), 86–92. https://doi.org/10.35766/je191112

Abstract

The contribution of this reflection is to address the concepts of sustainable social development and human talent, from its traditional context to its conception in the socioformative plane. It is necessary to add the activity of social development for its tendency to shelter multiple areas and dimensions of social, cultural, scientific, environmental, economic, political and educational life. Contextualize the three areas of sustainable development (economic, environmental and social) that are interrelated from three principles or analytical guidelines, livable (or bearable), equitable and viable. Detect the abysses in school environments to achieve programs conducive to the development of human talent, focused from the classroom allowing sustainable social development as a training base. The management scheme of distinguished human talent has been undermined since socioformation, where it aims to focus on the individual and their ability to link with others to respond to the challenges and problems given the environment.

https://doi.org/10.35766/je191112
PDF (Español (España))

References

Aguilar-Esteva, V. (2018, octubre). Gestión del talento hacia los retos de la sociedad del conocimiento desde la socioformación.En S. R. Herrera-Meza (Moderador), III Congreso de Investigación en Gestión del Talento Humano (CIGETH-2018). Congreso conducido por el Centro Universitario CIFE, Cuernavaca, México (www.cife.edu.mx).

Alles, M. (2005). Desarrollo del talento humano basado en competencias. GRANI

Aznar, P. (2009). La formación de competencias básicas para el desarrollo sostenible. Valencia. Revista de educación.

Dresner, S. (2002). The Principles of Sustainable Development. London: Earthscan Publications Ltd.

Flores-Becerra, G. (2018, octubre). Análisis documental de la Gestión del Talento Humano. En S. R. Herrera-Meza (Moderador), III Congreso de Investigación en Gestión del Talento Humano (CIGETH-2018). Congreso conducido por el Centro Universitario CIFE, Cuernavaca, México (www.cife.edu.mx).

Hays México. (2015). Talento: La verdadera energía en la que México debe invertir. Reporte Laboral México 2015. Recuperado de: https://goo.gl/vPFP2Z.

Jarrín, G. & Tola, R. (2016). El capital intelectual: Las competencias básicas de los estudiantes universitarios ecuatorianos como estrategia viable para el desarrollo sostenible. XV Asamblea General. Asociación Latinoamericana de Facultades y Escuelas de Contaduría y Administración. Organismo de Cooperación y Estudio de la Unión de universidades de América Latina y el Caribe. Medellín, Colombia. Recuperado en: http://bit.ly/2DuNB22

IUCN (2006). The Future of Sustainability Rethinking Environment and Development in the Twenty-first Century. IUCN.

Koontz, H. (2000). Elementos de Administración. México, D.F.: Mc Graw Hill.

Lozano, S. (2008). Procesos sociales y desarrollo sostenible: Un ámbito de aplicación para el análisis de redes sociales complejas. Revista Internacional Sostenibilidad, Tecnología y Humanismo. Núm. 3. Vol. Pp. 59-83. Diciembre. ETH Zurich, Swiss Federal Institute of Technology. Suiza.

Luna-Nemecio, J. (2018). Desarrollo social sostenible: multidisciplinariedad y pensamiento complejo. En R. Ordoñez (Moderador), II Congreso Internacional de Tecnología, Ciencia y Educación para el Desarrollo Sostenible (CITED-2018). Congreso conducido por el Centro Universitario CIFE, Cuernavaca, México (www.cife.edu.mx)(2) (PDF) Socioformación y Desarrollo Sostenible Socioformation and Sustainable Development. Available from: https:// www.researchgate.net/publication/329718915_Socioformacion_y_Desarrollo_Sostenible_ Socioformation_and_Sustainable_Development [accessed Jan 19 2019].

ManPowerGroup. (2018). Solucionar la escasez de Talento. Crear, Atender, compartir y transformar. Manpowergroup. Recuperadode: https://goo.gl/BcPw6j

Münch, L. (2005). Calidad y mejora continua:principios para la competitividad y la productividad. México: Trillas.

Murphy, K. (2012). The social pillar of sustainable development: a literature review and framework for policy analysis. Sustainability: Science, Practice & Policy, 8 (1), 15-29.

OECD (2001). Sustainable Development: Critical Issues. Paris: OECD.

Organización de las Naciones Unidas (ONU) (2015), Proyecto de resolución remitido a la Cumbre de las Naciones Unidas para la aprobación de la Agenda para el Desarrollo de 2015 por la Asamblea General en su sexagésimo noveno periodo de sesiones, Nueva York.

Pastrana-Gutiérrez, B. (2018, octubre). Desarrollo del talento humano en el sector TI con base en la sosioformación.

Pastrana-Gutiérrez, B. (2018, octubre). Desarrollo del talento humano en el sector TI con base en la sosioformación. III Congreso de Investigación en Gestión del Talento Humano (CIGETH-2018). Congreso conducido por el Centro Universitario CIFE, Cuernavaca, México (www.cife.edu. mx).

Roque, C. (2018). Gestión del talento humano y su relación con el desempeño laboral en la oficina de planificación, presupuesto e infraestructura de la Universidad Nacional José Faustino Sánchez Carrión-Huacho, 2017.

Salazar-Gómez, E. (2018, octubre). Validez de constructo y confiabilidad de una rúbrica de evaluación de las competencias digitales desde el enfoque socioformativo. En S. R. Herrera-Meza (Moderador), III Congreso de Investigación en Gestión del Talento Humano (CIGETH-2018). Congreso conducido por el Centro Universitario CIFE, Cuernavaca, México (www.cife.edu. mx).

Sianipar, C. P. M., Yudoko, G., Adhiutama, A. y Dowaki, K. (2013). Community empowerment through appropriate technology: Sustaining the sustainable development. Procedia Environmental Sciences, 17, 1007-1016

Tobón, S. (2017). Essential axes of knowledge society and socioformation. Mount Dora (Estados Unidos): Kresearch. DOI: 10.24944/isbn. 978-1-945721-19-9 [online] https://cife.edu.mx/ recursos/2018/09/03/essential-axes-of-knowledge-society-and-socioformation/(accesed 25 December 2018)

Tobón, S. (2018, octubre). Desarrollo del proyecto ético de vida. Un enfoque socio formativo. En S. R. Herrera-Meza (Moderador), III Congreso de Investigación en Gestión del Talento Humano (CIGETH-2018). Congreso conducido por el Centro Universitario CIFE, Cuernavaca, México (www.cife.edu.mx).

Tobón, S. (2018). Conceptual analysis of the socioformation according to the knowledge society. Knowledge Society and Quality of Life (KSQL), Vol. 1, pp 9-35. [online] http://fisod.org/ksql/ index.php/ksql (accesed 25 December 2018).

UNESCO (2015). Marco de Acción Educación 2030. Paris: UNESCO

WCED (1987). Our Common Future. Oxford and New York: Oxford University Press.

Downloads

Download data is not yet available.