How to train for sustainable social development?
Ecocience International Journal

Versions

PDF (Español (España))

Keywords

curriculum
community
study plan
educational policies
training projects.

How to Cite

Tobón, S. . (2022). How to train for sustainable social development? Curricular structure proposal for basic education. Ecocience International Journal, 4(7), e22475. https://doi.org/10.35766/j.ecocience.22475 (Original work published June 16, 2023)

Abstract

One of the great challenges of humanity is to achieve sustainable social development, in such a way that global warming is mitigated and poverty and violence in society are reduced. However, basic education in Latin America was not designed for this, and has been structured around content, based on models brought from other very different regions. The purpose of this article is to propose some minimum axes to transform Latin American education, based on the pedagogical model of socioformation. In this regard, it is proposed to go beyond competency-based education and, instead, focus on the essential training rights framed in community development and care for the environment, in such a way that they serve as a reference for teachers to build the curriculum in each school according to the challenges of the context. For this, the curricular structure proposed by the state must be as simple as possible; focus only on the essentials, pass the subjects and work with training projects within the framework of a collaborative culture; and move from formative evaluation to socioformative evaluation that articulates the social.

https://doi.org/10.35766/j.ecocience.22475
PDF (Español (España))

References

Abreu, J. (2020). Tiempos de Coronavirus: La Educación en Línea como Respuesta a la Crisis. Daena: International Journal of Good Conscience, 15(1)1-15.

Aguilar, L., Carreño, J., Galeano, A, Preciado, G., & Espinosa, O. (2010). Acerca del rediseño curricular escolar por ciclos. Itinerario educativo, 14(55), 213-237.

Bermúdez, R. (2001). Aprendizaje formativo: una opción para el crecimiento personal. Revista cubana de psicología, 18(3). http://pepsic.bvsalud.org/pdf/rcp/v18n3/03.pdf

Brito-Lara, M., López-Loya, J., & Parra-Acosta, H. Planeación didáctica en educación secundaria: un avance hacia la socioformación. Revista Internacional de Investigación en Educación, 11(23). https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/MAGIS/article/view/24504

Coll, C. (2006). Lo básico en la educación básica. Reflexiones en torno a la revisión y actualización del currículo de la educación básica. Revista electrónica de investigación educativa, 8(1), 1-17. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1607-40412006000100012&lng=es&tlng=es.

García, L. (2021). COVID-19 y educación a distancia digital: preconfinamiento, confinamiento y posconfinamiento. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 24(1). https://doi.org/10.5944/ried.24.1.28080

Hernández, J., Tobón, S., Ortega, M., Ramírez, A. (2018). Evaluación socioformativa en procesos de formación en línea mediante proyectos formativos. Educar 54(1),147-163. https://educar.uab.cat/article/view/v54-n1-hernandez-tobon-ortega-ramirez/766-pdf-es

Ibarra-Piza, S., Segredo-Santamaría, S., Juárez-Hernández, L., & Tobón, S. (2018). Estudio de validez de contenido y confiabilidad de un instrumento para evaluar la metodología socioformativa en el diseño de cursos. Revista espacios, 39(53).

López, R. (2020). Reflexiones Educativas para el posCovid-19. Recordando el Futuro. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3), 127-140. https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.3.007

Luna-Nemecio, J., Tobón, S., & Juárez-Hernández, L. G. (2020). Sustainability-based on socioformation and complex thought or sustainable social development. Resources, Environment and Sustainability, 2 doi:10.1016/j.resenv.2020.100007

Kilpatrick, W. (1918). The Project method.Teacher’s Collage Record, 19, 319335. https://scirp.org/reference/referencespapers.aspx?referenceid=1610455

Márquez, J. (2020). De la educación tradicional a una educación remota: retos y oportunidades dentro de la emergencia sanitaria. Educación Química, 31(5), 88, 91.

Martínez-Iñiguez, J. E., Tobón, S. y Soto-Curiel, J. A. (2021). Ejes claves del modelo educativo socioformativo para la formación universitaria en el marco de la transformación hacia el desarrollo social sostenible. Formación universitaria, 14(1), 53-66. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062021000100053

Sancho, J., & Correa, J. (2010). Cambio y continuidad en sistemas educativos en transformación. Revista de Educación, 352, 17-21. http://www.revistaeducacion.educacion.es/re352/re352.pdf#page=15

Takaki, N.H. (2021). Critical Literacy with (Freire) and for the Other (Levinas): Ethics/Social Justice as Enigmatic Becoming. Revista Brasileira de Linguistica Aplicada, 21(2), 627-655. https://www.scielo.br/j/rbla/a/s3QdfLSLB4xkCTwXQFQn79f/?lang=en

Tobón, S (2015). Necesidad de un nuevo modelo educativo para Latinoamérica. Revista Paradigma, 36(2), 5–6.

Tobón, S. (2014). Proyectos formativos. Teoría y metodología. Pearson.

Vázquez, J. M., Hernández, J. S., Vázquez-Antonio, J., Juárez, L. G., & Guzmán, C. E. (2017). El trabajo colaborativo y la socioformación: un camino hacia el conocimiento complejo. Educación Y Humanismo, 19(33), 334-356. https://doi.org/10.17081/eduhum.19.33.2648

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Sergio Tobón

Downloads

Download data is not yet available.