Design of Observation Guides for Teachers to Analyze their Practice with Socioformative Teaching through Learning Communities
PDF (Español (España))

Keywords

Learning communities
socioformative teaching
Evaluation
Observation guides
Teaching practice

How to Cite

Luna Conejo, M. B. (2022). Design of Observation Guides for Teachers to Analyze their Practice with Socioformative Teaching through Learning Communities. Ecocience International Journal, 4(6), e22463. https://doi.org/10.35766/j.ecocience.22463

Abstract

Given the lack of instruments to evaluate socioformative teaching practices, which allow to observe in a group the participation, the collaborative work to solve a problem in a dialogical way and build learning among the members of the community. Objective, to present the process of designing and validating a socioformative teaching practices. Method: an elaborated instrument was used, which was an observation guide and was evaluated by 10 judges, who concluded that it was pertinent with content validity, being applied to 15 basic education teachers. They valued the relevance and writing of the observation guide, which represents a systematized instrument, which through dialogical processes allows one to debate, assure or rethink a situation, and thus, build reflective and critical knowledge. Result: the design of an evaluation instrument. Conclusion: Learning communities is an opportunity to work together to design and sustain learning processes and teaching practices through collaborative.

https://doi.org/10.35766/j.ecocience.22463
PDF (Español (España))

References

Alfonso Sánchez, I. R. (2016). La sociedad de la información, Sociedad del Conocimiento y Sociedad del Aprendizaje. Referentes en torno a su formación. Bibliotecas anales de investigación, 12(2): 235-243. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5766698

Bambozzi, E., López, G. y Pineda, E. (2019). Teorías de la educación en proyectos socioeducativos institucionales: de las enunciaciones a las practicas. Praxis Educativa, 23: 1-19. https://www.redalyc.org/journal/1531/153159248003/153159248003.pdf

Covarrubias, G. C., y Martínez, N. E. (2012). La observación, un método para el estudio de la realidad. Xihmai, 7(13): 45-60. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3979972

Dorantes Nova, J. A., y Tobón, S. (2017). Instrumentos de evaluación: Rúbricas socioformativas. Praxis Investigativa ReDIE, 9(17): 79-85. http://praxisinvestigativa.mx/assets/17_7_instrumentos.pdf

Fernández-Álvarez, J., Castañeiras, C., García, F., Gómez, B., y Fernández-Álvarez, H. (2017). Investigando el estilo personal del terapeuta: Correspondencia entre las autodescripciones y la observación de jueces externos. Revista de Psicopatología y Psicología Clínica, 22(3): 207-217. https://revistas.uned.es/index.php/RPPC/article/view/18238

García-Garnica, M. (2016). Elaboración y validación de un cuestionario para medir prácticas eficaces de liderazgo pedagógico de la dirección. Profesorado. Revista de Curriculum y Formación de Profesorado, 20(3): 493-526. https://www.redalyc.org/pdf/567/56749100022.pdf

Ibarra-Piza, S., Segredo-Santamaría, S., y Juárez-Hernández, L. G. (2018). Estudio de validez de contenido y confiabilidad de un instrumento para evaluar la metodología socioformativa en el diseño de cursos. Revista Espacios, 3(53): 1-24. https://www.revistaespacios.com/cited2017/cited2017-24.pdf

López-Vazquez, R., y Veytia-Bucheli, M. G. (2019). La Práctica Pedagoógica Socioformativa como Estrategia que favorece el Desarrollo Social Sostenible. Ecocience, International Journal, 1(1), 1-6. https://cife.edu.mx/ecocience/index.php/ecocience/article/view/20

Luna-Nemecio, J. (2019). Calentamiento Global y conflictividad sociohídrica ante el colapso ambiental del estado de Morelos, México. Revista Latinoamericana de Estudiantes de Geografía (6): 77-84. https://releg.org/pdf/releg2019n6_pp74-84.pdf

Luna-Nemecio, J. (2018). Megaproyectos, acumulación del capital y la sostenibilidad: Revista de Geografía Espacios, 8(16): 1-9. http://revistas.academia.cl/index.php/esp/article/view/1109

Luna-Nemecio, J. . (2022). Sustentabilidad, historia y ambiente: análisis sobre el metabolismo urbano-industrial del estado de Morelos, México (1980-2021). Revista De Historia, 1(29), 182-208. https://doi.org/10.29393/RH29-7SHJL10007

Martínez, M. T., Pizarro, L. P., y Quiroga, P. (junio de 2019). La observación de aula. https://maristas.org.mx/gestion/web/doctos/la_observacion_aula.pdf

Mosqueda, J. S., Tobón, S. T., Carbajal, M. F., y Cuevas, A. M. (2018). Evaluación socioformativa en procesos de formación en línea mediante proyectos formativos. Educar, 54(1): 147-163. https://educar.uab.cat/article/view/v54-n1-hernandez-tobon-ortega-ramirez

Niño-Castillo, J. E.; Juárez-Hernández, L. G. y Niño-Gutiérrez, N. S. (2020). Diseño y validación de un instrumento para evaluar los trabajos finales universitarios desde la socioformación. International Journal of Science Academic Research, 1(7): 481-488. http://www.scienceijsar.com

Niño-Gutiérrez, N. S. (2021). Socioformación y distribución espacial del COVID-19 en Guerrero, México en el primer semestre del 2020. En Luna-Nemecio, J. y Tobón, S. (coords). COVID-19: retos y oportunidades para la socioformación y el desarrollo social sostenible (pp. 201-228). Universidad Pablo de Olavide-CICSAHL-Kresearch. https://doi.org/10.35766/b.rosds.21.08

Niño-Gutiérrez, N. S. (2020). Socioformation as a link in two face-to-face tourism programs in Acapulco. FORHUM International Journal of Social Sciences and Humanities, 2(3):78-89. https://doi.org/10.35766/jf20237

Prado, R. A. (2018). La socioformación: un enfoque de cambio educativo. Revista Iberoamericana de Educación, 76(1): 57-82. https://rieoei.org/RIE/article/view/2955

Vazquez-Ayala, D. (2020). Nuevos paradigmas educativos, económicos y sociales para la sostenibilidad [New educational, economic and social paradigms for sustainability]. Ecocience International Journal, 2(3):14-21.https://doi.org/10.35766/je20232

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Ecocience International Journal

Downloads

Download data is not yet available.