Resumen
The article has the purpose of evaluating the management performance of the principal of the private elementary school based on the guidelines of the Ministry of Public Education of Mexico from the socioformation. This approach is shown in a field study conducted to the preschool's principal through which the importance of the directive management for school performance is explained in the rubric application result. For this, a documentary analysis based on the organization of the documentary information in articles of indexed journals and published books was carried out. The result was the evaluation of the abilities of the school principal understood as the global actions for institutional development. These skills for management, allow the school principal with his leadership to promote the training of students, teachers and administrative staff, to link the school with the community.
Citas
Blatter, J. (2008). Case Study. En The Sage Encyclopedia Of Qualitative Research Methods. Editor Lisa M. Given. London: SAGE Publications Pp. 69-71
Blejmar, B. (2005). Gestionar es hacer que las cosas sucedan. 1ª ed. 3ª. Reimpresión. Argentina: Novedades Educativas.
Carriego, C. B. (2010) La Participación de las Familias: Injerencia en la Gestión y Apoyo al Aprendizaje: injerencia en la destion y apoyo al aprendizaje. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 8(3), undefined-undefined. [fecha de Consulta 3 de diciembre de 2019]. ISSN: Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=551/55115052004
CIFE (2018). Rúbrica de Prácticas de Evaluación del Aprendizaje desde la Socioformación. México: CIFE.
Cobo Romaní, Cristóbal (2013). Aprendizaje invisible. Hacia una nueva ecología de la educación. Universidad de Barcelona.
Couffignal, L. (1968). Pedagogía cibernética. En La cibernética en la enseñanza (pp. 9 - 63). México: Grijalbo.
Clauso García, Adelina (1993). Análisis documental: El análisis formal. Revista General de Información y Documentación, Vol. 3 (1), 11-19. Madrid. Recuperado de: https://revistas.ucm.es/index.php/RGID/article/view/RGID9393120011A
David de la Oliva, Tobón, S., Pérez S. A. K. & Joel Romero (2015). El proceso de inclusión social desde la socioformación: Análisis de concepciones sobre discapacidad y necesidades Educativas Especiales.https://www.researchgate.net/publication/296660810_Proceso_de_Inclusion_Social_desde_la_Socioformacion_Analisis_de_Concepciones_sobre_Discapacidad_y_Necesidades_Educativas_Especiales
Fernández, T. (2000). Díez módulos destinados a los responsables de los procesos de transformación educativa. Módulo 2 Gestión educativa estratégica. Argentina: IIPE Buenos Aires UNESCO. Recuperado de: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000159155
Gan F. y Triginé I. P. J. (2013). Clima laboral. España: Colección Monografías.
Hernández - Ayala, Hernán, & Tobón-Tobón, Sergio (2016). Análisis documental del proceso de inclusión en la educación. Ra Ximhai, 12(6), undefined-undefined. [fecha de Consulta 27 de noviembre de 2019]. ISSN: 1665-0441. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=461/46148194028
Hernández, J.S., Tobón, S. & Guerrero, (2016). Hacia una evaluación integral del desempeño: las rúbricas socioformativas. Ra Ximhai 12(6), 359-376. Recuperado de: https://goo.gl/cZLlk6
Hernández-Sampieri, R. y Mendoza, C. (2018). Metodología de la Investigación, Las rutas cuantitativa, cualitativa y Mixta. En Metodología de la Investigación. México: McGraw Hill.
Herrera Meza S.R. (2018). RACED-SF 1.3 Rúbrica de autoevaluación de las competencias esenciales del director escolar desde la socioformación [formulario]. Instrumento publicado en repositorio digital CIFE. Recuperado de: https://goo.gl/forms/qc7ltBD0Ti6037yD2
Leithwood, K. (1994). Liderazgo para la reestructuración de las escuelas. Revista de Educación, 304, 31 60. Descargado de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/autor?codigo=18676
Martínez, E., Tobón S., Martínez, J.E., Valdez, E. Quiriz, T. (2018) Pedagogical Practices: Analysis by conceptual cartography, Revista Espacios. Vol. 39 (Número 53) Año 2018. Pág. 31
Mullis, Ina V. S.; Michael O. Martin, Graham J. Ruddock, Christine O’Sullivan y Corinna Preuschoff (2009). TIMSS 2011 assessment frameworks. Boston: International Association for the Evaluation of Educational Achievement; International Study Center. Recuperado de: http://www.erc.ie/documents/pt_2011_technical_report.pdf
Núñez R. N. y Díaz, C. D. (2017). Perfil por competencias gerenciales en directivos de instituciones educativas. Estudios Pedagógicos, vol. XLIII, núm. 2, pp. 237-252, Chile: Universidad Austral de Chile Valdivia. Descargado de: https://www.redalyc.org/pdf/1735/173553865013.pdf
Pérez Serrano, Gloria (1994). Investigación cualitativa. Retos e interrogantes. Madrid. La Muralla S.A. Pp. 79-136 https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/798857.pdf
Pinto Molina, María (1989). Introducción al análisis documental y sus niveles: el análisis de contenido. Anabad, XXXIX, núm. 2
Prado, R. A. (2018). La socioformación: un enfoque de cambio educativo. Revista Iberoamericana De Educación, 76(1), 57-82. https://doi.org/https://doi.org/10.35362/rie7612955
Pozner, P., Ravela, P., & Fernández, T. (2000). Desafíos de la educación: diez módulos destinados a los responsables de los procesos de transformación educativa. Módulo 10 Participación y demanda educativa. Argentina: IIPE Buenos Aires UNESCO. Recuperado de: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000159155
Rodríguez, L., Fernández, R. & Escudero, T. (2002). Aprendizaje entre iguales y construcción de conceptos. Infancia y aprendizaje, 25(3), 277-297.
Romao, Eustaquio (2002). Pedagogía Dialógica. Instituto Paulo Freire.
Ruiz-Ramírez, Rosalva, & García-Cué, José Luis, & Pérez-Olvera, María Antonia (2014). Causas y consecuencias de la deserción escolar en el bachillerato: caso universidad autónoma de Sinaloa. Ra Ximhai, 10(5), undefined-undefined. [fecha de Consulta 26 de noviembre de 2019]. ISSN: 1665-0441. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=461/46132134004
Stake, R. E. (2006). Investigación con estudio de caso. Madrid: Morata.
Salazar-Gómez, E., & Tobón, S. (2018). Análisis documental del proceso de formación docente acorde con la sociedad del conocimiento. Revista Espacios, 39 (45), 17. Vol. 39 (Número 53) Año 2018. Pág. 17. Recuperado de: http://www.revistaespacios.com/cited2017/cited2017-17.pdf
Siemens, George (2006) Knowing Knowledge. Lulu.com
Schalk, Ana E., & Marcelo, Carlos (2010). Análisis del discurso asíncrono en la calidad de los aprendizajes esperados. Comunicar, XVIII (35), undefined-undefined. [fecha de Consulta 7 de octubre de 2019]. ISSN: 1134-3478. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=158/15815042016
Secretaria de Educación Pública (2017a). Perfil, parámetros e indicadores para Personal con funciones de Dirección y de supervisión en Educación básica, México: SEP (pp. 11-51)
Secretaria de Educación Pública (2017b). Escuela al Centro: Gestión Escolar y Acompañamiento, Subsecretaría de Educación Básica, Dirección General de la Gestión Educativa, Secretaria Técnica del Consejo Directivo Nacional “La Escuela al Centro”, México: SEP
Stake, Robert, E. (2006) Investigación con estudio de casos. Madrid, Morata.
Romao, Eustaquio (2002). Pedagogía Dialógica. Instituto Paulo Freire.
Tapia García, g. & Pantoja J., & Fierro E. (2010). ¿La escuela hace la diferencia? El abandono de la escuela secundaria en Guanajuato, México. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 15(44), undefined-undefined. [fecha de Consulta 7 de octubre de 2019]. ISSN: 1405-6666.Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=140/14012513012
Tobón, S. (2013). Formación integral y competencias. Pensamiento complejo, currículo, didáctica y evaluación (4ta Ed.). Bogotá: ECOE. Recuperado de: http://cort.as/-N_9P
Tobón, S., González, L., Nambo, J. S. & Vázquez, J. M. (2015a). La socioformación: un estudio conceptual. Paradigma, 36(1), 7-29. Recuperado de: https://www.researchgate.net/publication/288671357
Tobón, S., Pimienta-Prieto, J. H., & García-Fraile, J. A. (2016). Secuencias didácticas y socioformación. Ciudad de México: Pearson.
Tobón, S. (2017a). Evaluación socioformativa. Estrategias e instrumentos. Mount Dora (USA): Kresearch. 98 p. ISBN: 978-1-945721-26-7. Descarga de: https://cife.edu.mx/recursos/2018/08/23/evaluacion-socioformativa
Tobón, S. (2017b). Essential axes of knowledge society and socioformation. Mount Dora: Kresearch. doi: dx.doi.org/10.24944/isbn. 978-1-945721-19-9 link:https://cife.edu.mx/recursos/2018/09/06/ejes-esenciales-de-la-sociedad-del-conocimiento-y-la-socioformacion
Tobón, S. (2018). Proyecto de Gestión Escolar. Socioformación y prácticas pedagógicas. Estados Unidos: Kreserch. Descarga de: https://cife.edu.mx/recursos/2019/02/13/proyecto-de-gestion-escolar-socioformacion-y-practicas-pedagogicas/
Tobón, S. (2018b). Guía para el diseño y rediseño curricular desde la socioformación y el pensamiento complejo. Mount Dora: Kresearch. Descarga de: https://cife.edu.mx/recursos/
Tobón, S., Martínez, J. E., Valdez, E., & Quiriz, T. (2018). Prácticas pedagógicas: Análisis mediante la cartografía conceptual. Espacios, 39 (45), 26. Descarga de: http://www.revistaespacios.com/cited2017/cited2017-31.html
Zabala, A., & Arnau, L. (2007). Cómo aprender y enseñar competencias. Barcelona: Graó. Recuperado de http://goo.gl/bXkiYg
Zabalza, Becerra Miguel Ángel (2007). Competencias docentes del profesorado universitario. España: Narcea.
Zabalza Becerra, Miguel Angel (2018). Evaluación del aprendizaje. En S. R. Herrera-Meza y S. Tobón (Moderadores), III Congreso Internacional de Evaluación. Congreso conducido por el Centro Universitario CIFE, Cuernavaca, México. Link:https://cife.edu.mx/recursos/2018/10/03/evaluacion-del-aprendizaje-enfoque-formativo
Zubiría Samper, Miguel De (2018). Pedagogía Conceptual. Una Puerta al Futuro De La Educación. Colombia: Ediciones de la U.